Weinig veranderingen in zakenreizen in 2013 | Conference Matters

Weinig veranderingen in zakenreizen in 2013

Uit onderzoek onder Nederlandse travel managers blijkt dat zij in 2013 weinig veranderingen verwachten voor de zakenreizen ten opzichte van vorig jaar. Zo denkt het merendeel (65 procent) dat het aantal zakenreizen komend jaar gelijk zal blijven. Opvallend is dat een jaar geleden nog 33 procent van de travel managers een stijging van het aantal zakenreizen in 2012 voorspelde, terwijl nu slechts 17 procent een toename voor 2013 verwacht.

Het onderzoek werd eind 2012 uitgevoerd door het internationale marktonderzoekbureau 2hm in opdracht van AirPlus, een mondiale aanbieder van oplossingen voor de betaling en evaluatie van zakenreizen, meetings en events. Wereldwijd namen in totaal 2.101 travel managers uit 24 landen deel aan het onderzoek, onder andere uit Nederland. Net als voor Nederland geldt ook wereldwijd de verwachting dat het aantal zakenreizen en de bijbehorende kosten in 2013 stabiel zullen blijven. Positieve verwachtingscijfers gelden vooral voor de BRIC landen (Brazilië, Rusland, India en China),, Mexico, Zuid-Afrika en Turkije.

Uit het trendonderzoek blijkt tevens dat de meeste Nederlandse travel managers denken dat de kosten voor hotels, treinreizen en autohuur gelijk zullen blijven aan vorig jaar. Alleen voor vluchten worden dit jaar hogere uitgaven verwacht, zo geeft 36 procent van de travel managers aan. Dit kan te maken hebben met een door 32 procent van de respondenten verwachte groei in het aantal vliegreizen voor 2013, maar ook met de stijgende kosten door het moeten bijbetalen voor bijvoorbeeld extra beenruimte en extra bagage.

Lian Wolfs, directeur Benelux bij AirPlus: “Hoewel de meeste travel managers voor komend jaar weinig veranderingen voorspellen, is wel een duidelijke trend over de afgelopen jaren te zien waarin de kosten voor zakenreizen onevenredig toenemen ten opzichte van het aantal zakenreizen. Travel managers zullen hier dus nog meer de focus op moeten leggen. Door het analyseren van reisuitgaven kunnen zij de totale kosten beter onder controle houden en krijgen zij tevens een betere uitgangspositie in de onderhandelingen met partners.”

De volledige internationale trendletter (Outlook 2013: Business Travel Market) is hier te vinden.