Company events, Beurzen, Congressen, Festivals, Sportevenementen, Incentives

De Evenementenbranche: een ‘force for good’

Jolanda Jansen

In de dagelijkse hectiek van het organiseren en huisvesten van evenementen is het eenvoudig om de maatschappelijke impact van de evenementenindustrie over het hoofd te zien. Vaak gezien door de lens van economisch belang, vind ik het net zo belangrijk stil te staan bij het feit dat onze branche een diepere betekenis heeft, namelijk die van ‘ ‘maatschappelijke waarde’.

Evenementen zijn geen simpele bijeenkomsten van groepen mensen; het zijn katalysatoren voor inspiratie, vreugde en mentaal welzijn. Of onze bezoekers nu komen voor zakelijke of persoonlijke redenen, de effecten reiken veel verder dan de concert- of congreszaal. We creëren momenten van collectieve beleving die nog lang daarna door de samenleving resoneren.

In het streven naar perfectie door ons als evenement-professionals, moeten we niet vergeten dat evenementen meer zijn dan fysieke bijeenkomsten. Het zijn letterlijk kansen voor gedeelde ervaringen die levens verrijken. Wanneer professionals op beurzen en congressen samenkomen, wisselen ze kennis en ideeën uit, wat innovatie stimuleert die niet alleen hun organisaties ten goede komt, maar de samenleving als geheel. Netwerken gaat niet alleen over het sluiten van deals; het draait om het smeden van verbindingen die leiden tot positieve verandering.

Evenementen spelen een cruciale rol bij het bevorderen van creativiteit en inspiratie. Conferenties, beurzen en festivals zijn ware broedplaatsen van ideeën. Bezoekers en deelnemers vertrekken met frisse perspectieven, vol energie om nieuwe strategieën te implementeren of baanbrekende kunst te creëren. Deze creatieve energie kan gemeenschappen doordringen en culturele en economische groei stimuleren.

Denk aan het effect op individuen die evenementen bijwonen om persoonlijke redenen. Concerten, sportevenementen en festivals bieden een ontsnapping aan de dagelijkse routine. Ze bieden momenten van pure vreugde en passie en creëren blijvende herinneringen. Deze emotionele connectie beperkt zich niet tot het individu, het sijpelt door in de gemeenschap en versterkt het collectieve welzijn.

Bovendien draagt de evenementenindustrie bij aan mentaal welzijn. In een tijdperk van individualisme en eenzaamheid en een tijdperk van digitale overweldiging bieden onze evenementen authentieke menselijke interactie. Face-to-face bijeenkomsten zorgen voor een gevoel van verbondenheid en bestrijden sociale isolatie. Ze bevorderen de mentale gezondheid door stress te verminderen en een gevoel van gemeenschap te bevorderen, wat van onschatbare waarde is in de snelle wereld van vandaag.

‘Collective Effervescence’ ofwel ‘collectief bruisen’ is een prachtige term die ik onlangs tegenkwam in een Amerikaans tijdschrift. Het beschrijft volgens wetenschappers het effect van ‘live’, de rush die magisch is; we worden gedreven door het gevoel verbonden te zijn met anderen; samen tegelijkertijd, live te beleven. Dit effect, dat gevoel, kan bij mensen tot een jaar natrillen.

Het lijken open deuren. We hebben dit tijdens de covid-periode allemaal zelf geconstateerd, toen jongeren (en ‘ouderen’) zogenaamde illegale feesten bezochten, we snakten naar onverwachte ontmoetingen met nieuwe mensen, en met name ná deze periode, toen de ‘knaldrang’ tot grote hoogte steeg.   

Als branche vind ik dat we  deze impact op mentaal welzijn, op de maatschappij, véél beter voor het voetlicht moeten brengen. Het is cruciaal hier meer onderzoek naar te doen, ons verhaal te delen met overheidsinstanties zowel landelijk als lokaal, met publieke diensten en de samenleving in het algemeen.

Dus, hoe ik het zie: is de evenementenindustrie een ‘force for good’. Wij zijn architecten van inspiratie, vreugde en mentaal welzijn en gaan zoveel verder dan puur economische impact Onze evenementen bevorderen innovatie, creativiteit en verbondenheid, en ze komen niet alleen ten goede aan bedrijven, maar aan de hele gemeenschap. Het is tijd dat we ons verhaal luid en duidelijk vertellen - we zijn meer dan een economische kracht; we zijn van maatschappelijke waarde. En laten we vooral doorgaan met het creëren van ervaringen die levens verrijken en bijdragen aan het algemeen welzijn: spread the word!


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief