Company events

‘De ontwikkeling naar eventstrategen is onontkoombaar’

Leon Kruitwagen voor groep gecertificeerde eventmanagers

In 2024 presenteert Eventacademy - MiEM haar vier leergangen, te weten professioneel, advanced en strategisch eventmanagement en strategisch event marketing.  In deze meerdaagse opleidingsmodules delen ervaren eventprofessionals hun kennis en wordt in groepsverband gewerkt aan praktische vraagstukken.

Met het behalen van de leergangen Professional Event Management en Advanced Event Management word je een Certified Event Professional. 

Het nieuwe jaargang start met de leergang Strategisch Event Marketing die om 14 januari van start gaat. Aanleiding om Leon Kruitwagen, directeur van het opleidingsinstituut, te vragen en waarom het essentieel is voor eventmanagers om zich te ontwikkelen tot eventstrategen.

Je bent ook auteur van het Handboek Strategische Eventmarketing. Was daar behoefte aan? 

“Het evenement heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en vervult een sleutelrol in de b-to-b marketing- en crossmediastrategie. Over deze ontwikkeling was niets in studie- of vakboeken te vinden. Het laatste complete studieboek dateerde van meer dan tien jaar geleden terwijl de nieuwe ontwikkelingen en toepassingen van zakelijke events talrijk waren.”

“Het eventonderwijs en het werkveld hadden grote behoefte aan en nieuw vakboek op strategisch niveau. Ook voor onze eigen opleiding Strategische Eventmarketing ontbrak het aan goede vakliteratuur. Uitgeverij Noordhoff zag de potentie van een nieuw handboek en in samenwerking met negen co-auteurs heb ik het boek geschreven.” 

“Na het lezen van dit handboek weet hoe je vanuit de organisatiestrategie eventbeleid kunt ontwikkelen. En hoe je dit beleid op langere termijn strategisch in kunt zetten. Daardoor leveren jouw events een wezenlijke bijdrage aan de realisering van de doelstellingen van de organisatie.”

Welke rol speelt het handboek bij de leergang? 

“Het boek geeft je een leidraad voor het schrijven van een strategisch plan. Aan de hand van het ‘Strategisch Eventplan in 10 Stappen’ ontwikkel je een plan voor jouw organisatie. Die doelstelling van het handboek is gelijk aan die van de opleiding.”

“De colleges lopen in grote lijn parallel met de hoofdstukken van het boek en de stappen van dat plan. De auteurs van het boek zijn de docenten van de opleiding. Zij geven uitleg en verdieping aan de hand van hun vakkennis van de stappen en bijbehorende hoofdstukken.”

Kun je een praktijkvoorbeeld geven waarbij een event strategisch is ingezet en welke impact dit had op de organisatiedoelen? 

“Een recent voorbeeld van één van onze alumni Marcella die werkt bij Flynth. De strategie van haar organisatie is om de beste specialisten uit het vakgebied financiële dienstverlening te werven en te behouden. Om dat in een uitermate competitieve markt voor elkaar te krijgen, is er een strategie ontwikkeld voor een onboarding-traject waarin events campagnematig worden ingezet. Door de juiste inzet van een reeks evenementen zorgt Marcella voor binding van de nieuwkomers onderling en binding met de organisatie.”

“Het verloop onder nieuwkomers is daardoor geminimaliseerd. Dat betekent aantoonbaar aanmerkelijk minder wervingskosten, betere integratie en beter functioneren van de nieuwe collega’s en meer werkplezier.” 

Je behandelt in je boek de verschuiving van eventmanager naar eventstrateeg. Kun je uitleggen waarom deze ontwikkeling noodzakelijk is? 

“De eventstrateeg is verantwoordelijk voor de vertaling van organisatiestrategie naar eventbeleid dat een wezenlijke bijdrage levert aan het behalen van de organisatiedoelstellingen. Events zijn voor een organisatie de belangrijkste contactmomenten met de stakeholders. De juiste presentatie van de strategie en de profilering van directie zijn van essentieel belang voor het imago van de organisatie en de relatie met de stakeholders.” 

“De eventstrateeg is de sparringpartner en adviseur voor de directie voor die juiste profilering en presentatie. Dat betekent dat de kennis van de strateeg leading is bij events en niet de mogelijke willekeur of voorkeur van de directie. Die ontwikkeling acht ik onontkoombaar.”

Waarom is de leergang Strategisch Event Marketing relevant voor eventmanagers? 

“Deze opleiding helpt je invulling te geven aan jouw eventbeleid. Je kunt aantonen een essentiële bijdrage te leveren aan het behalen van de strategische doelstellingen van jouw organisatie. Je leert denken vanuit mogelijkheden en kansen. Vanuit de organisatiestrategie bepaal je de juiste keuze voor live, hybride of online evenementen die structureel en campagnematig worden ingezet.”

“Tijdens de opleiding ontwikkel je in tien stappen een succesvolle eventstrategie, duurzaam en toekomstbestendig.  Daarbij wordt ook ruim aandacht besteed aan de nieuwe vaardigheden van de eventprofessional van de 21e eeuw. Je rond de opleiding af met het schrijven en presenteren van een strategisch eventplan voor jouw organisatie. Daarmee kan je na afloop van de opleiding direct aan de slag en jouw nieuwe strategie tot uitvoer brengen. Dat deze aanpak succesvol is hebben vele alumni bewezen door hun versterkte positie.”

 

Leergangen 2024

Leergang Startdatum Collegedagen
Strategisch Event Marketing 14 januari 2024 9
Professional Event Management 5 maart 2024 4
Advanced Event Management 14 mei 2024 4
Strategisch Event Management 6 september 2024 3

www.eventacademy.nl

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief