Company events

‘HRM moet altijd scherp opletten als er een inhoudelijke dag wordt georganiseerd’

Recruitment events visual

Events als recruitmenttool. Op de websites van grote bedrijven als EY, ING en ABN Amro staan complete overzichten van de events die als doel hebben om de beste mensen binnen te halen. Dat lijkt ook een logische keuze. Via goede video’s kun je kandidaten perfect selecteren en warm maken voor een nieuwe functie, maar alleen via persoonlijk contact krijgen mensen een concreet beeld van het bedrijf waar ze eventueel aan de slag gaan. 

Recruitmentexpert Arjan Elbers heeft dan ook goede ervaringen met het inzetten van events om goede mensen binnen te halen. “Stel dat Jumbo 10.000 medewerkers nodig heeft, dan zal een event niet echt helpen. Die medewerkers willen immers gewoon weten wat ze verdienen en of het een beetje gezellig is om daar te werken en dat kun je perfect online uitleggen. Maar dat is heel anders als het om een specialistische functie gaat, dan kan een event heel goed werken.”

Pretpark Toverland

Hij vertelt over een klus die hij ooit deed voor de Rabobank. “Zij zochten verzekeringsspecialisten en toen hebben we een event bedacht waarbij de directeur van pretpark Toverland een van de sprekers was. Hij vertelde uitgebreid hoe ze verzekerd zijn en dat het bijvoorbeeld niet eenvoudig is om het risico te verzekeren dat mensen uit het wagentje vallen in een achtbaan. Dat was echt een heel goed, inhoudelijk verhaal.” Het mini-event vond plaats in het PSV-stadion met de aanwezigheid van heel veel mensen uit de verzekeringssector. 

Het doel van de sessie was natuurlijk om mensen te interesseren voor een baan, maar dat werven stond niet de hele dag centraal, zo legt Elbers uit. “Ik noem dat altijd ‘selling by not selling’. Daarom adviseer ik ook regelmatig bedrijven om niet mee te doen aan een banenbeurs want er is niets suffer dan dat je daar in je stand de hele dag visiteaartjes aan het uitdelen bent. De inhoud van het werk bespreken is de beste manier en dan verkoop je je vanzelf.”

Scherp opletten

Daarom moet HRM in zijn ogen ook altijd scherp opletten als er een inhoudelijke dag wordt georganiseerd over duurzaamheid, cybersecurity of het bouwen van boorplatforms op zee. “Het gaat dan misschien niet om werven, maar er zijn wel vele specialisten aanwezig en misschien heeft de sollicitant het wel geweldig naar zijn of haar zin. Die kan zomaar denken over een tijd als de vraag actueel is: dat lijkt me echt een geweldige plek om te werken.”

Elbers gelooft heilig in het – op een inhoudelijke manier – overtuigen van mensen om ergens te gaan werken. Dat laatste is belangrijk in zijn ogen: via events krijg je een perfect beeld van de plek waar je gaat werken. 

“Bij CapGemini organiseren ze bijvoorbeeld al jaren geweldige gamecompetities en hackatons. Je kan daar gewoon gezellig heen als je bij de concurrent werkt en na een paar jaar denk je als vanzelf een keertje: ik heb het daar niet voor niks naar mijn zin; er werken hele aardige mensen en ze doen ook nog eens leuke dingen. Dat werkt toch.”

Mooie wandeling

Recruitment-expert Joris Verhoeven vindt events perfect voor een gedegen kennismaking. “Ik geloof er heel erg in dat bedrijven het initiatief nemen om toekomstige collega’s live te laten kennismaken. Dat kan bijvoorbeeld door mooie wandelingen te organiseren van mensen bij bedrijf X met een kandidaat, maar je kunt het ook wat grootschaliger aanpakken.” 

Volgens Verhoeven is het belangrijk dat je tijdens die events vooruitloopt op de eventuele baan als wervend bedrijf. Hij is dus geen groot voorstander van paintballdagen of concerten voor kandidaten om hen te overtuigen. “Voor 2010 werden er nog wel eens dagen georganiseerd waarbij je gewoon een dagje ging vissen bij een bedrijf omdat het kon, maar sinds die economische crisis gaan de HRM-afdelingen toch veel zorgvuldiger met hun geld om en is het allemaal doelgerichter.” 

De inhoud van het werk moet centraal staan dus Verhoeven zou altijd gaan voor cases met een inhoudelijk thema. 

Ontmoeting belangrijkste

Maar het belangrijkste is toch altijd de ontmoeting tussen kandidaat en de aanstaande collega, zo legt hij uit. “Daarom is het ook zo belangrijk dat je mensen als ambassadeur aanwijst vanuit het bedrijf die dat goed kunnen. Je moet de rol van eigen medewerkers tijdens een event niet onderschatten. Kandidaten maken een inschatting of ze daar gaan werken op basis van de vraag of ze zo iemand als een leuke collega zien.”

Belangrijk volgens Verhoeven is dat die ambassadeurs iets inhoudelijk kunnen vertellen over werk, maar ook dat ze de cultuur goed meegeven. “Ze moeten daar eerlijk over zijn; hoe zijn de verhoudingen tussen werkgever en werknemer, maken mensen lange werkdagen en welke rol verwachten managers tijdens overleggen? Die aspecten moeten mensen allemaal meekrijgen.”

Cultural fit

Kees Jan Markens, founder van Recruiters Connected, denkt dat events essentieel zijn voor het binnenhalen van de juiste mensen. “Je kunt met technologie een heleboel bewerkstelligen zoals de juiste kandidaten selecteren en een beetje interesse opwekken, maar dat laatste gedeelte –het kennismaken met mensen zelf – kun je niet met iets anders ondervangen. Uiteindelijk gaat het toch om een cultural fit.”  

Belangrijk daarbij is altijd de inhoud van het werk én de organisatiecultuur, factoren die je moet terugzien in het event in zijn ogen. “Fiscaal juristen bijvoorbeeld willen niet met recruiters praten, maar met mensen die dezelfde passie voor hun vak hebben. Zij willen een inschatting maken of ze daar gaan werken en dat doe je door iets te horen over het vak zelf.” 

Daarnaast is het belangrijk dat je iets meekrijgt over de cultuur. “Uiteindelijk gaat het om een gedeeld gevoel van de organisatie en dat doe je altijd door zoveel mogelijk te laten zien van een werkomgeving; dat heeft met mensen, maar ook met de werkplek zelf te maken.” 

Recruiters Connected is een platform waar recruiters kennis met elkaar delen, maar het organiseert events. “Ook wij merken dat je niet alles online kunt doen en dus organiseren we altijd veel gratis events voor onze doelgroep. Als je tussen de mensen in staat en met hen praat dan snap je eigenlijk pas waarom events zo belangrijk zijn. Er gaat gewoon niets boven iemand even spreken; daar halen we nu eenmaal ons geluk uit als mensen. En als jij iemand spreekt waarbij je denkt: daarmee zie ik mezelf de komende jaren wel werken en hij of zij heeft een goed verhaal dan blijft dat gewoon lang hangen.”

Selling by not selling

Het perfecte recruitment-event bestaat niet, maar je moet er dus als kandidaat iets meekrijgen over de cultuur van het bedrijf, maar ook over het vak zelf. Wat Elbers zegt is wel interessant natuurlijk: selling by not selling. Misschien moet je wel een beetje vergeten dat je met werving bezig bent, maar gewoon het allerbeste vakevent organiseren dat er te organiseren is. Als je dat doet namelijk dan komen de beste vakmensen met plezier naar jouw event en zullen ze jou ook niet zo snel vergeten.               

 

 

 

 

 

[KADER/KOLOMTEKST]

Recruitmentexpert Aaltje Vincent schreef verschillende boeken met als rode draad: je haalt je werkgeluk uit de manier hoe je omgaat met collega’s en dat kun je alleen vooraf weten door die collega’s te ontmoeten. Zo zei ze eerder in een interview met Managementboek: “Ideaal gezien heb je - voordat je solliciteert - al mensen gesproken die bij dat bedrijf werken of je bent op een open dag geweest. Zo kun je veel beter bepalen of je daar jouw geluk zult vinden. In de basis is solliciteren natuurlijk hoop op een beter leven.” 

 

[STREAMER]

‘Je kan daar gewoon gezellig heen als je bij de concurrent werkt’

‘Belangrijke factoren die je terug moet zien in het event zijn altijd de inhoud van het werk én de organisatiecultuur’

 

 

[BIJSCHRIFTEN]

 

Arjan Elbers: ‘Ik adviseer regelmatig bedrijven om niet mee te doen aan een banenbeurs want er is niets suffer dan dat je daar in je stand de hele dag visiteaartjes aan het uitdelen bent’ 

 

Joris Verhoeven: ‘Het is zo belangrijk dat je mensen als ambassadeur aanwijst vanuit het bedrijf die dat goed kunnen’

 

Kees Jan Markens: ‘Fiscaal juristen willen niet met recruiters praten, maar met mensen die dezelfde passie voor hun vak hebben’


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief