Congressen

‘Organisator kan meer leiding nemen in digitale interactie’

Bryan van Anrooij - WebinarGeek

Fysieke events zullen nooit verdwijnen, maar de wensen van bezoekers zijn de afgelopen jaren blijvend veranderd, ziet Bryan van Anrooij, Head of Marketing bij webinarplatform WebinarGeek. Die voorkeuren moet je niet wegdrukken, maar omarmen.

Wat vind jij momenteel de meest kenmerkende ontwikkeling in jouw vak?

“Webinars zijn geen vervanger meer van een fysieke events, maar een losstaand marketingmiddel met andere voordelen. Een goed voorbeeld daarvan is interactie. Met één druk op de knop stuur je vragen. Je kunt chatten en er zijn conversaties mogelijk tussen sprekers, publiek en het moderatieteam. Die ontwikkeling komt nu ook vaker terug bij fysieke events. Het gebruik van QR-codes om mensen te laten stemmen of vragen te beantwoorden, wordt steeds gebruikelijker. Wel is dat vaak nog op initiatief van individuele sprekers. Organisatoren zouden daar meer de leiding in kunnen nemen.”

Waar moet jij mensen het meest van overtuigen?

“We zijn vaak bezig om aan te tonen dat een webinar meer is dan een spreker met een PowerPoint-presentatie. Dat is wellicht waar het mee begon, maar inmiddels gaat het veel meer richting tafelgesprekken, masterclasses en talkshows. Je kunt spelen met de opstelling en plaatsing van personen, decor en cameraposities. Daarnaast laat de techniek het nu ook toe om meerdere mensen, op verschillende plekken, tegelijk te laten presenteren. Wat het veel makkelijker maakt om tafelgasten uit te nodigen.”

Welke digitale ontwikkeling wordt volgens jou onderschat?

“Dat zit hem voornamelijk in het verkrijgen en nuttig inzetten van data. Het is heel gebruikelijk om badges van congresbezoekers te scannen en ze daarna een survey of andere info te mailen. Maar je kan die data ook inzetten op de dag zelf (dus real-time) om iemand aanbevelingen te doen over sessies.”

Zitten privacyregels dat niet in de weg?

“Als je data anonimiseert, mag je best veel en kun je patronen herkennen. Het gaat er niet zozeer om wat één persoon doet, maar dat je uitzoomt en kijkt naar trends in een grotere groep. Op basis daarvan kun je bijvoorbeeld kijken wat segmenten graag zien en wat je een volgende keer zou kunnen programmeren. Ook daar kan een online component bij helpen: op een live-event verzamel je vaak op één moment data, terwijl je dat online meer in een flow doet. Je verzamelt voortdurend data en zorgt op basis daarvan dat mensen vaker bij je terugkomen.”

Hoe kijk jij aan tegen hybride events? Wat is hun toekomst?

“Eventorganisators wilden na de maatregelen graag weer terug naar fysiek. Dat is begrijpelijk, maar bezoekers zijn inmiddels wel gewend aan de voordelen van online en remote. Ook wij zien dat bedrijven niet gelijk hun abonnementen op onze diensten opzegden. Daarbij is het bewustzijn over duurzaamheid gegroeid – met de auto of het vliegtuig ergens naartoe is een stuk minder duurzaam dan iets vanuit huis volgen.”

‘Behoefte van organisator en bezoeker liggen niet altijd op één lijn’

“Ik merk dat mensen graag een tussenvorm hebben. Sommige dingen kun je vanuit huis doen, voor andere zaken ga je wel op pad en kom je bijeen. Die voorkeuren moet je niet wegdrukken, maar juist goed luisteren naar wie je wilt uitnodigen. Je kunt niet meer helemaal terug naar hoe het was. De behoefte van de organisator en de bezoeker liggen niet altijd in lijn met elkaar.”

Hoe kan een hybride event er in de praktijk uitzien?

“Een laagdrempelige manier is om een evenement op te nemen en achteraf online beschikbaar te stellen. Wat ook betekent dat mensen jouw video’s kunnen blijven vinden en je dus voor langere tijd aandacht weet te vangen. Belangrijk daarbij is wel om goed te kijken hoe je dan de interactie aanpakt.”

En andere manieren?

“Ik kan me voorstellen dat er events komen die voor 80 procent uit online bestaan en twintig procent fysiek. Dat je online allerlei sessie kunt volgen en video’s bekijken, en het op de laatste dag eindigt met een grote naam op locatie en een borrel voor het netwerken. Dan bied je meerwaarde en kun je daar je budget op inregelen.”

Tot slot, wat moet er volgens jou echt anders in de eventbranche?

“Sterker kijken naar de behoeften van de doelgroep. Waarbij ik wederom uitkom bij de juiste data vangen en inzetten. En als je dat al doet, goed kijken wat je ermee doet. Welke vragen wil je eigenlijk beantwoord zien met de data? Welke analyses zijn daarvoor nodig? Want data verzamelen is één, maar er bruikbare inzichten uithalen is iets anders.”

 

Dit interview staat in de eerste editie van NxtGenLive, een uitgave van Zynchrone media voor en door toptalent in de beurzen-, congres- en eventbranche.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief