Beurzen

Spatial design en de nieuwe hybride ruimte

Iemand met mixed reality bril op die virtuele kwallen ziet in een industriële ruimte

In de wereld van standdesign en eventstyling kom je zelden het begrip spatial (ruimtelijke) design tegen. De term wordt meer gebezigd als het gaat om de inrichting van de openbare ruimte. En ook steeds vaker. Omdat het ook de menselijke interactie met de nieuwe gecreëerde omgeving duidt en voor dat aspect is steeds meer aandacht.

Je kunt het vergelijken met de opkomst van het begrip experiental design oftewel ervaringsgericht ontwerpen, dat in de wereld van eventmarketing een vergelijkbare opmars heeft gemaakt. Hoe sterker de band die iemand voelt met een ervaring of merk, hoe vaker diegene wil terugkeren naar dat gevoel.

Onvergetelijke ervaring

Wil je jouw bedrijf of merk onderscheiden van alle beursdeelnemers, netwerkevenementen en business events dan is het zaak om een onvergetelijke ervaring voor de aanwezigen te creëren. Warme of koele verlichting, tactiele oppervlakken, bewegend beeld en grootformaat afbeeldingen roepen bijvoorbeeld allemaal specifieke gevoelens op die mensen kunnen aanmoedigen om de stand of evenementenlocatie te verkennen, in plaats van passief een boodschap waar te nemen.

Die ruimtelijke communicatie kun je niet beperken tot een beursstand. Die is ook aan de orde in winkels en showrooms, op straat en bij zelfgeorganiseerde evenementen.

Nieuwe ruimte

Met de introductie van het digitale domein is er een nieuwe ruimte bijgekomen. Jullie aanwezigheid in digitale werelden vraagt ook om ruimtelijke ontwerpen die een gevoel opwerpen en interactie versterken.

Natuurlijk is dat soms moeilijk voor te stellen, bijvoorbeeld als de met veel bombarie aangekondigde MetaVerse van Facebook start met beenloze poppetjes (zeker nog geen avatars). Ook vormt de navigatie door zo’n digitale wereld een blok aan het been van een echte experience.

Het wordt anders als de fysieke en digitale wereld door elkaar heen verweven raken. Het is dan ook de introductie van de mixed reality bril Vision Pro die het begrip spatial in een bredere context heeft gezet. Apple kondigde haar nieuwste product namelijk aan met een ‘welcome in de era of spatial computing’.

Mixed reality

De mixed reality bril belooft meer te bieden dan een gemengde blik op online content in de directe, fysieke omgeving. Het kan zelfs apparatuur als toetsenborden, computermuizen en beeldschermen overbodig maken. Met handbewegingen en typend op een tafel zie je het resultaat op een fictief scherm aan de muur.

Het is dan ook hoog tijd om het begrip ruimte te herdefiniëren als het gaat om het ontwerpen van driedimensionale merkruimten. De digitale wereld zal meer en meer onderdeel worden van beursstands en andere merkpresentaties. Andersom zullen deze fysieke ruimten het canvas vormen voor projecties vanuit het virtuele domein. Dat geldt niet alleen in de afgebakende omgeving van een stand of event. Ook in de openbare ruimte zullen virtuele merkpresentaties een onderdeel worden van de omgeving.

Spatial perspectief

Merkomgevingen zullen steeds vaker vanuit een spatial perspectief worden ontwikkeld. Dat houdt in dat de toolbox van zowel de creative designer als de brand manager weer een maatje groter wordt. En laten we eerlijk zijn. Dit is de zonsopgang die je niet wilt missen.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief