Beurzen

'Wij willen de beste zijn'

Eventstyling Vakantiebeurs door Expo Flora

Als creatief partner voor beurzen, evenementen, congressen en festivals is Expo Flora gespecialiseerd in het sfeervol inrichten van ruimtes met onder meer beplanting, bloem/groendecoratie, meubilair en de zelf ontwikkelde Block en Expo Wall-systemen en Flex-Units. Expovisie ging op bezoek bij de directie van het in Harmelen gevestigde familiebedrijf: Stefan Enthoven en Herman Bos.

Hoe is Expo Flora ontstaan?

Stefan: “Mijn vader, Aad Enthoven, heeft het bedrijf in 1985 opgericht toen hij met iemand planten ging verhuren op Jaarbeurs Utrecht en andere beurslocaties. Drie, vier jaar later sloot Herman aan, die uit een groenteboerfamilie komt.”

Herman: “Ik was toen vijfentwintig. Nadat ik een aantal jaar in dienstverband had gewerkt, werd ik medeaandeelhouder. Het verhuren van planten en bloemen liep zo voorspoedig dat we vestigingen hebben geopend in Engeland, Frankrijk en Duitsland – dat was handig in de tijd dat de grenzen nog dicht waren. Het bedrijf was destijds gevestigd in Vleuten. Toen Aad in 1999 de grond tegen een goeie prijs kon verkopen voor woningbouw, werd het huidige pand met kassen betrokken in Harmelen. Aad heeft kort daarna afscheid genomen van het bedrijf. In 2000 nam ik Expo Flora van hem over en heb vervolgens Stefan gevraagd om in te stappen. Dat deed ik niet alleen omdat hij zo’n leuke gozer is, hoor. Na de overname zaten wij nogal krap bij kas en Stefan, die uit de bloemenexport komt, had een goed netwerk waardoor we weleens een weekje later konden betalen. Dat gaf ons de ruimte om het bedrijf langzaam op te bouwen en Aad af te betalen. Ik had eerst een meerderheidsbelang, maar inmiddels zitten Stefan en ik er fiftyfifty in.”

Hoe heeft het bedrijf zich sinds de overname ontwikkeld?

Herman: “Wij werkten hoofdzakelijk met standbouwers die beurzen door heel Europa bedienden. Per stand varieerde de handel van een plantje of bloemstuk tot een complete tuin. Eén stand loonde natuurlijk niet. Dus wat deden wij? De opdrachten die vanuit het buitenland binnenkwamen, brachten wij in één keer naar de verschillende beurzen – vrachtwagens vol. Maar langzaam maar zeker werd de markt in de verhuur van planten en bloemen minder. Dat kwam omdat stands mooier werden: er kwamen meer beeldschermen en andere attributen, waardoor er minder ruimte was voor groen. Een van de klanten uit ons bestand, Mercedes-Benz, benaderde ons in 2007 met het idee van live cooking op de stand. Wij pakten die kans aan om onszelf opnieuw uit te vinden: speciaal voor hun stand hebben we meubels laten maken. Waar de meubelverhuurbedrijven vooral strakke meubels leverden, investeerden wij in loungeachtig meubilair, hipper en sfeervoller – dat was er nog niet. De eerste meubellijnen hebben we, in eigen beheer, in Polen laten maken: we brachten daar wekelijks bloemen en planten naartoe en nu hoefden de opleggers niet leeg naar Harmelen terug te keren.”

Stefan: “In die business zijn we gigantisch gegroeid. We wilden nog luxere spullen en al snel kwamen de meubels niet alleen uit Polen, maar ook uit Italië en Spanje. Het bleef niet bij tafels en stoelen. Ons viel op dat veel stands als afscheiding van die witte wandjes gebruikten. Wij bedachten het Expo Wallsysteem: twee kolommen met een decoratiedoek dat van beneden naar boven kan worden uitgerold. We stelden een assortiment met uniforme doeken samen, maar gaven de klant ook de optie voor een custom-made oplossing met bijvoorbeeld het eigen logo erop. Zo werd de inrichting van beurzen en stands steeds mooier en werden de klanten ervan bewust dat Expo Flora daarin het verschil maakt. Niet voor niets luidt ons motto ‘creating the difference’.”

Herman: “Wij zijn heel erg klantgericht, luisteren altijd naar wat de wensen zijn. De ideeën voor decoratie of meubilair zetten wij op papier, waarna we in-house de ruwe ontwerpen maken. Is het naar de zin van de klant? Dan gaan we het kopen óf intern fabriceren en bieden het vervolgens, tegen een lagere prijs, te huur aan. Maar wij moeten er wel van overtuigd zijn dat het bij ons aanbod past en we het nog veel vaker kunnen verhuren.”

Alec Bos (Junior Interieurstylist), Bo Enthoven (Senior Interieurstylist), Nick Enthoven (Teamleider Logistiek), Stefan Enthoven (Directeur) en Herman Bos (Directeur)
Alec Bos (Junior Interieurstylist), Bo Enthoven (Senior Interieurstylist), Nick Enthoven (Teamleider Logistiek), Stefan Enthoven (Directeur) en Herman Bos (Directeur)
Foto: John Van Helvert

 

Waarin onderscheidt Expo Flora zich nog meer?

Stefan: “In de evenementensector heb je bedrijven die de totale aankleding doen. Wij zagen die bedrijven vijftien jaar geleden enorm groeien. Waarom zouden we dat niet ook op beurzen kunnen? Maar beurzen zijn veel groter, wij deden daar slechts een stukje van. Wil je een groter stuk van de taart, dan moet je zelf ook groter worden. Wat in de evenementen gebeurt, hebben wij vertaald naar beurzen. Daar zijn we uniek in. Niemand doet het zo grootschalig als wij. De doorbraak daarin was de laatste AutoRAI, in 2015. Dat was, zeg maar, ons examen. We hadden een deal met de RAI voor de inrichting van alle stands. Een serieus grote opdracht, die spullen hadden wij niet. We hebben toen enorm geïnvesteerd, waarvoor we voor twee derde een lening bij de bank afsloten en voor een derde zelf geld inbrachten. Dat werd een groot succes. Later dat jaar namen we de BedrijfsautoRAI voor onze rekening. We maakten echt een groeispurt door en ontwikkelden Expo Flora tot een speler van formaat die aan tafel schuift bij de organisatie.”

Herman: “Wij bieden een totaalpakket aan en zetten daar ook op in. Vergelijk het met een keukenboer die in 3D jouw nieuwe keuken tekent. Die mag verwachten dat jij hem vervolgens ook de opdracht geeft. Bij ons is het net zo: wij denken creatief mee met de klant, maken een ontwerp en dan is het een ongeschreven wet dat als het wat wordt, wij ook alles mogen leveren.”

Jullie werken ook voor Masters Expo. Wat nemen jullie daar voor jullie rekening.

Stefan: “Wij doen de algemene ruimtes zoals de lobby, het theater, het pop-up restaurant… Neem die grote ronde luxe tafels in Restaurant M*: die hebben wij speciaal laten maken. Bijna jaarlijks worden er nieuwe stoelen bij uitgekozen door Yves en Tamara (Gijrath, red.). Ik liet hen een aantal voorbeelden zien, waarna een keuze werd gemaakt en wij honderdzestig exemplaren hebben gekocht. Maar dat is dan ook omdat ik denk dat wij daar in de toekomst meer mee kunnen. Wij moeten er zelf ook achter staan, anders doen we het niet.”

Herman: “Daarbij kijkt Stefan vooral naar de styling en ik naar de logistiek en of het wel hufterproof is. Zoals de bar in de lobby van MASTERS EXPO, die hebben we gevonden bij een bedrijf in België. De bar heeft uitstraling én is multifunctioneel en logistiek handig, omdat hij uit modules is opgebouwd. Hij is eenvoudig in elkaar te zetten – wij zijn geen bedrijf om te schroeven, te plamuren en te schilderen – en we hebben zelf verschillende frontjes laten maken, zodat de bar er steeds anders uit kan zien.”

Stefan: “De individuele stands op een beurs doen we niet, onze focus is om voor de organisatie te werken. Vraagt díé ons om de standbouw op ons te nemen, dan is het een ander verhaal. Neem Jumping Amsterdam, waar wij al meer dan tien jaar voor werken. Het begon met alleen planten en bloemen, daarna kwamen de meubels erbij en nu doen wij ook de standbouw. Toen de oorspronkelijke standbouwer zijn prijzen met 20 procent verhoogde, vroeg de organisatie aan ons of wij een manier wisten om het anders te doen. Dan gaan wij meedenken hoe we op een andere manier die ruimte kunnen inrichten, zodat het financieel aantrekkelijker wordt voor Jumping Amsterdam en tegelijkertijd in ons systeem past.”

Herman: “Een heel concreet voorbeeld is het Block-systeem dat wij zelf hebben ontwikkeld. Dat is uitermate geschikt om stands mee te bouwen. Zulke systemen bedenk ik als ik thuis in bad lig. Ik teken een beetje op de muur, pak er vervolgens een schetsboekje bij – daar komen de mooiste dingen uit voort. Als we er even niet uitkomen, laat ik het bad vast vollopen, haha.”

Hoe is Expo Flora als familiebedrijf gegroeid?

Stefan: “Mijn dochter Bo heeft altijd gezegd: ik wil bij jou komen werken. Al op haar achttiende, toen ze haar rijbewijs net had gehaald, ging ze hier aan de slag. Daarna heeft ze ook haar vrachtwagen- en trailerrijbewijs gehaald. Zij begon als bloembindster in de binderij. Alleen kon ze daar niet doorgroeien. Daarom is ze zich gaan bekwamen in tekenen. Zij doet nu de meeste grote opdrachten en heeft zich ook commercieel ontwikkeld. Mijn oudste zoon, Nick, heeft eerst in mijn bloemenhandel gewerkt en is, na vervolgens een half jaar gereisd te hebben, op zijn 26e bij ons in de zaak gekomen. Mijn jongste zoon Kai heeft kortgeleden het team versterkt in de functie Junior Operations.”

Herman: “Mijn jongste zoon deed een opleiding architectuur, maar kwam door corona thuis te zitten. Toen vroeg Stefan: ‘Kan Alec niet hier komen werken?’ Net als Bo houdt Alec zich bezig met ontwerpen en ook doet hij veel op de beurzen op het gebied van logistiek. Wij hebben dus een twee-families-in-één-bedrijf, waar de derde generatie al is ingestroomd.”

Stefan: “En mijn vrouw Els zit met haar bedrijf STYLERZ24, specialist in zijden bloemen, fysiek in ons bedrijf. Omdat dat een kleiner bedrijf is, kan Bo mooi bij haar kijken hoe je moet ondernemen.”

Hoeveel evenementen doen jullie in een jaar?

Herman: “Op weekbasis hebben we zeker vijf à zes projecten.”

Stefan: “Onze grootste klanten zijn Koninklijke Jaarbeurs en RAI Amsterdam.”

Herman: “Daarnaast bestaat de vaste klantenkring ook uit internationale opdrachtgevers en bouwen we jaarlijks beurzen op in steden als Parijs, Frankfurt, Madrid en sinds kort ook Barcelona.”

Welke evenementen springen eruit, volgens jullie?

Stefan: “Money20/20 vind ik heel vooruitstrevend, omdat het een beurs is die is ingericht als festival, met circusachtige elementen. En ook MASTERS EXPO. Ik noem Yves altijd ‘kampioen marketing’, want elke keer weet hij weer te veranderen. En zoals de beurs zich nu ontwikkelt, spreekt ons persoonlijk erg aan: met de focus op familiebedrijven en ondernemingen die het verschil maken.”

Op welk vlak kunnen jullie nog groeien?

Herman: “Standbouwachtige oplossingen, zoals het Block-systeem en de Flex-Units, zelf ontwikkelde verrijdbare units die als stand of informatie Units gebruikt kunnen worden.”

Stefan: “Duurzame standbouw dus. Je gaat naar een beurs om relaties te ontmoeten, dáár moet een beurs op zijn ingericht. Soms slaat men daarin door. Je ziet weleens stands van vier, vijf ton. Voor een paar dagen. Dat gaat toch nergens over? De RAI en Jaarbeurs willen het aantal logistieke bewegingen drastisch verminderen. Minder leveranciers, minder heen en weer rijden, alles moet minder worden. Wij hebben het voordeel dat we uit de bloemenhandel komen, waar logistiek enorm belangrijk is. Wij zijn continu aan het nadenken hoe we daarin nog meer kunnen verbeteren. Als de RAI en Jaarbeurs met minder partijen willen werken, moeten wij zorgen dat wij bij hen bovenaan staan. Daar werken we constant aan. Wij willen de beste zijn, dat is onze doelstelling.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief